Ve dvojicích, trojicích, v interakci s lektorem i ostatními účastníky zkoumáme různé situace a hledáme cesty, jak v nich reagovat. Důležitou součástí tréninku je vyzkoušet si, jak na nás a na ostatní působí nejrůznější způsoby řešení problémů. Jak se třeba cítíme my, když někdo reaguje na naše rozčilení radami, konejšením nebo zlehčováním? Pomohla nám tato reakce, nebo nás spíše oddálila od řešení našeho problému? Po takových prožitcích je snazší najít ta správná slova, máme-li co dělat s rozčileným dítětem.
„Dozvím se na kurzu, jak řešit mé konkrétní problémy?“ Během společných setkávání projdeme nejrůznější typy problémů, které pokrývají spektrum rodinných (i jiných) vztahů a seznámíme se a procvičíme komunikační dovednosti vhodné pro řešení těchto problémů. Protože každý rodič, dítě i okamžik je jedinečný, nedáváme zaručené rady „jak na to“. Neřešíme problémy za účastníky kurzu, ale podporujeme je v hledání vlastních odpovědí a takových řešení, která odpovídají jejich individuálnímu nastavení. Takže tu rybu za Vás nechytneme, ale ukážeme Vám, jak se chytit dá. A poskytneme Vám podporu pro to, abyste se v tom chytání mohli zdokonalovat – tak, jako se o to snažíme my, lektoři, v našich vlastních rodinách. Na kurzech VBP se mi líbí, že jsou vhodné pro každý typ rodiče - ať už jste primárně nastavení spíše autoritativně (dítěti dáváte méně prostoru, vyžadujete poslušnost) nebo permisivně (dítě omezujete velmi málo, až se stává, že svým chováním omezuje potřeby vaše). Obecně totiž máme všichni sklon k jedné z těchto extrémních poloh. Na kurzu se budeme bavit o tom (a na vlastní kůži si zkoušet), jak ten který přístup působí na náš vztah s dítětem, a co místo našich navyklých reakcí můžeme v konkrétních situacích použít, abychom tento vztah podpořili. „A funguje to?“ V souvislosti s různými výchovnými metodami či směry nás tato otázka nutně napadá. Pro Výchovu bez poražených platí: funguje to ve vytváření láskyplného vztahu mezi rodiči a dětmi, funguje to jako katalyzátor sebepoznání a funguje to pro objevování nových možností, jak žít spolu s dětmi radostněji. Velmi dobře to taky funguje na boření zažitých představ o tom, co je to vlastně výchova a jaká je úloha rodiče v ní. To může vzbuzovat respekt nebo přímo obavu ze změny. Zkrátka, kdo nechce ve vztazích porážet a být poražený, musí být nejprve odvážný! Pravidelná osobní setkávání, sdílení zkušeností a vzájemná podpora jsou pro účastníky kurzu velké plus. Mám proto radost, když se rodiče rozhodnou setkávat se v nějaké formě i po skončení kurzu. Jakkoliv má kurz potenciál nastartovat ve vztazích pozitivní změny, nové dovednosti je třeba trénovat, zkoumat, zlepšovat se v nich, a postupně je integrovat do našeho běžného chování, aniž bychom nad tím museli přemýšlet. V tomto ohledu pomáhá podpora podobně smýšlejících rodičů. Informujte se u lektora kurzu ve Vašem městě, zda bude pořádat ochutnávkovou lekci pro zájemce o kurz. Je to skvělá příležitost, jak se s lektorem a filozofií Výchovy bez poražených seznámit předem, a nekupovat tak zajíce v pytli. Autor: Bára Křížová - je lektorkou Výchovy bez poražených. Více o ní a jejích kurzech naleznete zde.
1 Comment
Leave a Reply. |
AutořiLektoři Gordon Institutu, kteří vedou v České republice a na Slovensku kurzy Výchovy bez poražených. Archív
December 2018
Kategorie
All
|