VÝCHOVA BEZ PORAŽENÝCH
  • Home
  • O NÁS
  • KURZY PRO RODIČE
    • Lektoři
    • Termíny
    • obsah kurzu
  • Články
  • Knihy
  • EN
    • P.E.T.
  • Kontakty
  • Home
  • O NÁS
  • KURZY PRO RODIČE
    • Lektoři
    • Termíny
    • obsah kurzu
  • Články
  • Knihy
  • EN
    • P.E.T.
  • Kontakty
Search

Dovednosti, které mi pomáhají ve vztahu s mými dětmi

10/3/2017

3 Comments

 
Picture
„A vy to používáte?“, zeptala se mě dnes ředitelka školky, kam chodí moje dcera. Zrovna jsem jí podávala letáček na kurz Výchova bez poražených. Těsně před tím, než to pronesla, zhodnotil můj sedmiletý syn grafiku letáku slovy „Nó, nic moc teda“ a odběhl si zařádit do školkové herny. 
V tu chvíli mi připadalo, že paní ředitelka zakódovala do těch několika slov sdělení „Já si už delší dobu říkám, že zrovna VY byste s dětmi potřebovala odbornou pomoc, a teď se dozvím, že jste lektorka výchovných kurzů!“ Možná chtěla vyjádřit, že ji děsí představa, že se více dětí bude chovat v její školce jako to moje. Nebo to byla moje chybná interpretace a skutečně jí zajímalo, jestli tyto dovednosti používám. Ale nějak mi v tu chvíli došly argumenty. ​

Picture

U paní ředitelky jsem asi moc neuspěla, nicméně mě ta situace inspirovala k zamyšlení se nad tím, co že to vlastně z dovedností Výchovy bez poražených používám, a jaké to má výsledky (taky vás ty nejlepší argumenty napadnou vždycky až pozdě? Dá se z toho vyrůst?). Zde je to, k čemu jsem dospěla:
  • Učím se rozlišovat, jestli má problém dítě, já, nebo oba. Podle toho buď naslouchám, konfrontuji, nebo hledáme řešení. Díky tomu se relativně rychle dostáváme z nepohody do stavu (křehké) rovnováhy.
  • Snažím se reagovat tak, abych dítě nezraňovala, nezahanbovala a nepodsouvala mu svoje řešení. Syn se mi svěřuje i s věcmi, o kterých ví, že s nimi nebudu souhlasit. Jsem hrdá na to, že se v našem vztahu cítí tak bezpečně.
  • Dávám důvěru dětem, že dokáží samy vyřešit své problémy a adekvátně reagovat i v situacích, kdy je konfrontuji s problémem na mé straně – aniž bych jim něco přikazovala nebo s nimi manipulovala. Vidím, jak jsou děti stále zodpovědnější a vstřícnější k mým potřebám.
Někdy se mi stane, že prachsprostě vypěním. A víte, co je na tom nejlepší? Od té doby, co „to používám“ děti na můj výbuch nereagují agresí nebo pláčem. Řeknou „To chápu, že tě to štve“, klidně počkají, až se zklidním, nebo mě obejmou. A když to všichni tak nějak poděláme, umíme se o tom pak v klidu pobavit.
Jsem si vědoma toho, že chování, které je přijatelné pro mne, nemusí být přijatelné pro někoho jiného. A že je to tak v pořádku a můžeme o tom komunikovat. Snažím se vůči dětem i dospělým vyjadřovat přímo, a nikoliv v náznacích či ironicky, aby druhá strana nemusela zažívat pocit komunikační nejistoty, jako já ve školce. I to mě učí Výchova bez poražených. Jenom na to občas pozapomenu a udělám si kolem toho takové malé soukromé drama. Pak mi moc pomáhá připomenout si, co že to vlastně s dětmi používáme a prožíváme. Jedno krásné dobrodružství.

Bára Křížová je lektorkou Výchovy bez poražených. Více o ní a jejich kurzech naleznete v jejím profilu.

3 Comments
Kendra link
11/22/2020 05:54:42 pm

Good reading this posst

Reply
San Marcos Sandblasting link
8/27/2022 11:20:58 pm

Interesting thoughtss

Reply
Metal Roofing Phoenix link
5/27/2024 02:49:47 pm

Thanks great bblog post

Reply



Leave a Reply.

    Autoři

    Lektoři Gordon Institutu, kteří vedou v České republice a na Slovensku kurzy Výchovy bez poražených. 

    Archív

    December 2018
    September 2018
    July 2018
    May 2018
    October 2017
    August 2017

    Kategorie

    All
    2
    3
    Aktivní Naslouchání
    Aktivní Naslouchání
    Jak To Chodí Na Kurzu
    Konfliky Mezi Sourozenci
    Metody 1
    Rozhovor
    Thomas Gordon

    RSS Feed

Photos from Lars Plougmann, jonny2love, OUCHcharley, David in Lisburn, Silversnow, denisbin, _TPYD, mikecogh, aehdeschaine
  • Home
  • O NÁS
  • KURZY PRO RODIČE
    • Lektoři
    • Termíny
    • obsah kurzu
  • Články
  • Knihy
  • EN
    • P.E.T.
  • Kontakty