„A vy to používáte?“, zeptala se mě dnes ředitelka školky, kam chodí moje dcera. Zrovna jsem jí podávala letáček na kurz Výchova bez poražených. Těsně před tím, než to pronesla, zhodnotil můj sedmiletý syn grafiku letáku slovy „Nó, nic moc teda“ a odběhl si zařádit do školkové herny. V tu chvíli mi připadalo, že paní ředitelka zakódovala do těch několika slov sdělení „Já si už delší dobu říkám, že zrovna VY byste s dětmi potřebovala odbornou pomoc, a teď se dozvím, že jste lektorka výchovných kurzů!“ Možná chtěla vyjádřit, že ji děsí představa, že se více dětí bude chovat v její školce jako to moje. Nebo to byla moje chybná interpretace a skutečně jí zajímalo, jestli tyto dovednosti používám. Ale nějak mi v tu chvíli došly argumenty. U paní ředitelky jsem asi moc neuspěla, nicméně mě ta situace inspirovala k zamyšlení se nad tím, co že to vlastně z dovedností Výchovy bez poražených používám, a jaké to má výsledky (taky vás ty nejlepší argumenty napadnou vždycky až pozdě? Dá se z toho vyrůst?). Zde je to, k čemu jsem dospěla:
Jsem si vědoma toho, že chování, které je přijatelné pro mne, nemusí být přijatelné pro někoho jiného. A že je to tak v pořádku a můžeme o tom komunikovat. Snažím se vůči dětem i dospělým vyjadřovat přímo, a nikoliv v náznacích či ironicky, aby druhá strana nemusela zažívat pocit komunikační nejistoty, jako já ve školce. I to mě učí Výchova bez poražených. Jenom na to občas pozapomenu a udělám si kolem toho takové malé soukromé drama. Pak mi moc pomáhá připomenout si, co že to vlastně s dětmi používáme a prožíváme. Jedno krásné dobrodružství. Bára Křížová je lektorkou Výchovy bez poražených. Více o ní a jejich kurzech naleznete v jejím profilu.
3 Comments
Leave a Reply. |
AutořiLektoři Gordon Institutu, kteří vedou v České republice a na Slovensku kurzy Výchovy bez poražených. Archív
December 2018
Kategorie
All
|