„Mamíííí, Olí říká, že ty kostky jsou jenom jeho“, přibíhá ke mně dcerka (3) s pláčem. Situace známá všem rodičům tisíckrát za den. Brácha a ségra. Pes a kočka. Dvě kočky. Tři psi. Mnoho psů, zajícova smrt. „Chtěla by sis hrát taky s tou stavebnicí a Olí ti nechce žádné kostky nechat“, povídám. Přitakává a s pláčem odpovídajícím dramatičnosti situace se mi vrhá do náruče. Nakouknu do vedlejšího pokoje. Syn (7) má u sebe dřevěné kostky a evidentně je všechny potřebuje na složitou stavbu, kterou se chystá zrealizovat. Já: „Olí, Valentinka by si taky chtěla stavět.“ Olí: „Ale já jí žádný kostky nedám, vzal jsem si je první a potřebuju je na svojí stavbu.“ Vali: „Já je taky potřebuju na svojí stavbu.“ Já: „Nemůžete se dohodnout, čí stavba je důležitější.“ Olí: „Moje.“ Vali: „Moje taky.“ Já: „Hmmmmm.“ Vali se snaží vzít si několik kostek z hromádky. Oli se brání: „Jestli mi něco vezmeš, tak ti namlátím.“ Já: „Oli nelíbí se mi, když Vali vyhrožuješ. Snažíme se, abychom se na věcech dohodli, a vyhrožování nikam nevede.“ Pokračuji ve vaření a čekám, jak se situace vyvine. Mezi dětmi probíhá vyjednávání. Za chvíli přichází Vali do kuchyně a nese si menší hromádku kostiček, ze kterých si začne stavět. Zdá se, že problém je vyřešen. Přichází Olí: „Ještě bych potřeboval tuhle jednu kostku.“ Vali: „Já ti jí dám pozdějc.“ Oli: „Potřebuju jí teď. Kdy mi jí dáš?“ Vali: „Až tohle dostavím, hned ti jí vrátím, jo?“ Během dvaceti vteřin má Vali hotovo a kostku vrací bráchovi, kolem jehož mistrovské stavby probíhá vzápětí další kolo vyjednávání o tom, za jak dlouho se smí zbořit. Do ničeho z toho už nevstupuji, není to potřeba. Krásně to zvládli beze mne. Co se vlastně stalo? V situaci, kdy si jedno dítě stěžuje na chování druhého, je efektivní nepřebírat řešení problému na sebe. Ujistit dítě, že jej posloucháte a vidíte, že má problém, je ta správná cesta. K uvědomění si problému a nalezení vlastního řešení dětem pomáhá, když jim děláte moderátora. Když na nikoho z nich netlačíte a dáte jim dostatek času, jsou potom vstřícnější k sobě navzájem. Co kdyby jí ty kostky opravdu nepůjčil? I to se může stát. Respektovala bych jeho rozhodnutí a svou pozornost soustředila na dítě, které vlastní problém (nemá kostky). Pokud by šlo o situaci, kdy jeden sourozenec dlouhodobě ignoruje druhého, dělá mu naschvály, apod., bylo by na místě jej konfrontovat a následně aktivně vyslechnout – abyste zjistili, která jeho potřeba není naplněna a proč opakovaně dochází k chování, které je pro vás nepřijatelné. Co je v sourozeneckých hádkách klíčové
Jak by mohlo vypadat alternativní řešení takové situace? „Kostky jsou vás obou. Oli, dej sestřičce půlku těch kostek. A hned, nebo si dneska nezahraješ na počítači.“ „Toho vašeho hádání mám už plný zuby. Když se neumíte dohodnout, tak vám ty kostky vezmu.“ „Tak si, Vali, hraj s něčím jiným. Vždyť máš tolik jiných hraček. Nechápu, proč musíte vždycky chtít tu stejnou.“ Co mají všechna tato řešení společného? V terminologii Thomase Gordona se jedná o tzv. komunikační bloky. Nejsou efektivní, protože nevedou k požadované změně a narušují vztah rodič – dítě. Jejich konkrétní nevýhody v této situaci jsou
Aktivní naslouchání, Já-sdělení a efektivní řešení konfliktů jsou dovednosti, které trénujeme na kurzech Výchovy bez poražených. Bára Křížová je lektorkou Výchovy bez poražených. Více o ní a jejich kurzech naleznete v jejím profilu.
1 Comment
|
AutořiLektoři Gordon Institutu, kteří vedou v České republice a na Slovensku kurzy Výchovy bez poražených. Archív
December 2018
Kategorie
All
|